Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.09.2011 08:30 - ТРАКИЙСКОТО СЪКРОВИЩЕ ОТ СЕЛО БОРОВО
Автор: gepard96 Категория: Изкуство   
Прочетен: 5410 Коментари: 4 Гласове:
3

Последна промяна: 08.10.2011 12:03



  • Боровското съкровище
image image image image Съкровището е открито през 1974 година край Борово.  Ритуалният царски сервиз от пет сребърни съда с позлата е изключителен паметник на културата на траките от IV в. пр. Хр. Култовите сцени и зооморфни форми, изобразяват видимия мит - свещените разкази на безписмените траки.
Археолозите го датират от IV в пр. н. е., като считат, че то е принадлежало на одриския цар Котис I (383/5-359г. пр.н.е.). За това се съди по името на царя, което се вижда от надписите върху два от откритите съда. Надписите са с гръцки букви.
Съдовете са изработка на елински майстори с изключение на купата, която е дело на местен златар (Ив.Маразов).
Съкровището се състои от пет масивни сребърни съда със златна украса. Това са: три ритона, които са оформени с предната част на бик, на кон и на сфинкс; голяма сребърна купа, позлатена по горния ръб и в основата на дръжките; и каничка - ритон, украсена със сцена на угощение на божества и танцуващи фигури. 
 
image  
     

 

 

 

       Ритон, с предница на бик:image        Ритон с предница на кон:
image  
      Ритон с преднца на сфинкс: 
 
image  image







 








 

Безспорно най-интересен предмет в Боровското съкровище е каничката със своята богата и сложна композиция. Въпреки детайлните сцени, каничката все още предизвиква някои дискусии около сюжета.    В изобразената сцена се вижда как фигурите употребяват по време на пир два ритона (прилични на този с предница на кон и този на сфинкс от самото съкровище), което доказва, че това е сервиз, а не са случайно попаднали предмети.   Между другото, именно това е сцената, която ни показва най-точно начина на употреба на ритоните от древните траки.    Според проф. Иван Маразов на каничката е изобразен сватбен пир. Според него сцената представя култа към кабирите. Той различава Дионис в централния фриз заедно с неговите отличителни знаци.     Централната сцена Иван Венедиков пък свързва като пир в подземното царство. Според него сцената е възможно да е представено слизането на Дионис в подземното царство, който е искал да прибере оттам майка си Семела. Венедиков допуска обаче, че е също вероятно сцената да изобразява Орфей и Евридика, а не Дионис и Семела. И Орфей да е представен, как слиза в подземното царство за възлюбената си Евредика.   Снимки:
Регионален исторически музей на гр.Русе, където се съхранява съкровището.
Адрес: пл. Батенберг 3, гр. Русе.

Литература:
1. Ив. Венедиков, Раждането на боговете, Стара Загора, 1997;
2. Ив. Маразов, Мит, ритуал и изкуство у траките, София, 1992;
3. Ив. Маразов Митология на златото, София, 1999. 






Гласувай:
3
0


Вълнообразно


1. анонимен - език на надписите
11.09.2011 22:41
Какви букви са ползвани за надписите - гръцки ли? Защо не направиш един преглед по периоди на надписите върху тракийските артефакти, за които имаш информация? Какви букви са използвани, на какъв език е писано - ей такива неща...
цитирай
2. gepard96 - до анонимен
12.09.2011 05:07
Текста върху два от предметите е само за името "Котис" и е с гръцки букви да.
Грешна дума съм използвал, правилно трябваше да употребя "сцена" - на изобразената сцена са дадени фигурите, които пият от подобни ритони. Между другото, именно тази сцена, показва най-точно начина на употреба на ритоните от древните траки.
цитирай
3. анонимен - надписи
15.09.2011 21:48
А има ли надписи върху тракийски артефакти, писани с букви, различни от гръцките?
цитирай
4. gepard96 - до анонимен
18.09.2011 15:07
има да с латински букви, на някои погребални плочи има открити, но това е по-към сръбско/македонско да го кажем, и от родствените на траките племена в Дакия (дн.Румъния). Ако ме питате, има няколко много древни артефакта, които са с вид подобно на линеарно писмо, неразчетено заради малкия брой предмети за сравнение. Тук по-този въпрос се спекулира от една група псевдо-учени, то не група, ми са двама братя, нямащи нищо общо с историята, единия се представя за академик, другия доскоро беше "сердикийски епископ" на тракийската черква. Това си е откровена секта. Та този доскорошен "епископ" издаде няколко псевдо-научни книги, за т.н. "тракийска азбука". Това е д-р Стефан Гайд(арски) и брат му, който има регистрирана "Академия Орфика" (дружество с идеална цел) но се пише академик?! Сега са създали една фондация "Града" и издават още подобни измислени книги нямащи нищо общо с истинската наука в тях. Но поради това, че хората ги разбраха, сега не си слага името, а само фондация "града", че ги издава. Сигурно имат 10 подобни дружества, все с "идеална цел" за да не плащат данъци.

По-повод на въпросните артефакти, върху тях има наистина едни добри изследвания от специалисти, наистина правени са опити за сравнения и с шумерски, и с египетски и със старо-елински писмена, но това е правено от подготвени хора, а не от лаици. При Стефан Гайд, въпроса е да привлече млади хора, покрай нормалния интерес на хората към траките и тракийската култура, и да ги включи в свойта "църква", която си е секта. Това е.

Ако друго интересува някои да пита.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: gepard96
Категория: История
Прочетен: 951968
Постинги: 70
Коментари: 517
Гласове: 309
Архив